1. W śledzeniu paczki mam „anulowane” co robić?

Masz kilka opcji do wyboru. Po pierwsze sprawdź numer śledzenia na innym śledzeniu niż to aliexpressowe, które często jest mylne. Paczka anulowana często oznacza, że paczka nie ma trackingu, a jej śledzenie skończyło się na terenie Chin. Czy dojdzie? Czasami tak, czasami nie. Najważniejsze, to czas ochrony (zazwyczaj około 60 dni). Jeśli paczka nie dotrze w tym terminie, to masz 14 dni na założenie sporu o zwrot pieniędzy.

2. Kończy mi się czas ochrony, co mam robić?

Jeśli bardzo zależy Ci na przedmiocie, to możesz poprosić sprzedawcę o wydłużenie tego czasu. Możesz, to też zrobić ręcznie (opcja na pc) po kliknięciu w zamówienie w 2. punkcie jest taka możliwość. Możesz poczekać do końca tego czasu i założyć do 14 dni spór o zwrot mamony. Ja częściej wybieram opcję wydłużania czasu.

3. Czas ochrony się skończył, paczki nie ma, co teraz?

Masz 14 dni żeby założyć spór o zwrot pieniędzy w powodzie podając, że paczka nie dotarła i nie ma śladu w śledzeniu. Ja spór zazwyczaj otwieram w 10-12 dniu, bo zdarzało się, że paczka docierała kilka dni po terminie.

4. Na śledzeniu jest informacja, że paczka jest w Polsce, kiedy będzie u mnie?

I w tym momencie wypadałoby wyciągnąć magiczną kulę lub poprosić o konsultację Wróżbitę Macieja. Niestety nikt nie wie kiedy paczka do Ciebie dotrze, jeśli tracking ma pełne śledzenie, to w 99% widzisz kiedy może być. Jeśli nie ma takiej opcji, to paczka może i miesiąc leżeć na naszej sortowni, a Ty musisz uzbroić się w cierpliwość.

5. Kupiłam/em cebulę sprzedawca nie chce wysłać/każe anulować/inne dziwne historie, co mam zrobić?

Możecie się zgodzic i anulować zamówienie, kasa wróci na konto. Możecie się wykłócać, pisać, obiecywać dobry feedback, dogadać się żeby wysłał część zamówienia, jak kto chce. Możecie mu nic nie odpisywać, wydłużyć czas na wysyłkę (max można chyba 110 dni) i czekać na rozwój wydarzeń. Poza tym kasa sama wraca z automatu jeśli nie wyśle, jeśli wyśle, to pilnujemy czasu ochrony, jak minie, a paczka nie dojdzie, to zakładamy spór i dostajemy zwrot. Sami decydujecie, na to nie ma złotej recepty.

6. W śledzeniu paczki mam informację o ocleniu przesyłki, co teraz?

A no nic w sumie. Jeśli korzystasz z polskiej wersji aplikacji, to rodzą się właśnie takie kwiatki. Cło / vat jest możliwe, bo każda paczka przechodzi przez WER, ale nie każdą sprawdzają. Przez 3 lata płaciłam tylko raz VAT, w kwocie 90 zł za telefon wart 120$. Paczkę częściej mogą skontrolować jeśli jest: duża, jej wartość jest określona na wysoką kwotę, wygląda dziwnie/podejrzanie. Nie martwcie się na zapas.

7. Dostałam/em pismo z Urzędu Celnego, co teraz?

W piśmie masz dokładnie napisane co masz zrobić, kieruj się tymi wskazówkami, daj im to czego chcą i po sprawie. Najszybciej kontaktować się mailem podając w tytule wiadomości nr sprawy. Niektórzy kombinują z kwotami, cenami, podmianą zdjęć, screenami… no cóż, każdy odpowiada za siebie. Ja polecam uczciwość. Zakupy z Chin wiążą się z tym, że takie coś możemy płacić. J

8. Bank odrzuca moją płatność / karta nie działa itp.

W pierwszej kolejności sprawdź dzień tygodnia, banki często nie dokonują przelewów w weekendy. Jeśli to nie weekend, to sprawdź, czy aby nie trwają prace techniczne na stronie banku. Potem sprawdź stan swojego konta, limity na transakcje online. Nic nie działa? Pozostaje Ci się tylko skontaktować z oddziałem Twojego banku.

9. Wpisuję swój adres i pokazuje mi ciągle błąd, co mam zrobić?

Zwróć uwagę na to żeby nie używać polskich znaków, czyli nie piszemy Kraków, tylko Krakow / NIE ul. Zółwia, TYLKO ul. Zolwia (paczka dojdzie ). Sprawdź, czy podałaś/eś kod pocztowy bez kreski. Wpisujemy 12345, a nie 12-345 J To są najczęstsze błędy.

10. W paczce brakuje 1 – 2 przedmiotów z dużego zamówienia, co zrobić?

W pierwszej kolejności skontaktuj się ze sprzedawcą i zapytaj, czy Twoje zamówienie zostało wysłane w osobnych paczkach, czy w jednej. Napisz, że brakuje towaru. Jeśli odpisze, to się z nim dogaduj, jeśli nie, to zakładaj spór o brakującą rzecz.

11. Zawartość paczki jest uszkodzona / nie nadaje się do użytku / nie działa / jest zepsuta / i inne uszkodzenia.

Zrób dokładne zdjęcia uszkodzeń, wad, tego co nie działa. Otwórz spór i opisz sytuację, zaproponuj kwotę zwrotu (rozsądnie, bo oderwany guzik, który jest luzem w paczce, czy to, że źle dobrało ci się rozmiar, to nie powód do 100% zwrotu). Czekasz co na to sprzedawca. Jeśli nie odpowie na Twój spór, to do akcji wkracza Aliexpress i ono ocenia co z tym fantem. Propozycja Twoja może zostać odrzucona i zaproponowane inne rozwiązanie. Na bieżąco musisz śledzić co się dzieje.

12. Mam założyć spór / napisać do Chińczyka, ale nie umiem angielskiego, mogę napisać po polsku?

Hm. Nie każdy musi umieć angielski i uwierzcie mi, że Chińczycy też nie zawsze mają go perfekt opanowanego. Najczęściej dla totalnych laików wystarczy odpalenie… translatora google. J Najprostsze rozwiązanie w jedną i drugą stronę. Ważne żeby konstruować proste, konkretne zdania, a nie snuć opowieści, tak jak ja tu wyżej np. J

13. Chcę zamówić produkt z wysyłką z USA, z Rosji, bo jest taniej, dlaczego nie mogę, jak to zmienić?

Sprzedawcy mają tańsze wysyłki do tych krajów, bo mają je bliżej siebie. Jeśli chcesz zamówić z wysyłką z USA, to musisz mieszkać i zamawiać na adres w USA. Nie da się tego przeskoczyć – niestety. Jeśli mieszkasz w Polsce, to najczęściej zamówienie idzie z Chin lub z któregoś magazynu w Europie. Jeśli cena nie odpowiada, to należy zrezygnować lub poszukać innego sklepu.

14. Wygrałam/em spór, a pieniędzy nadal nie ma na koncie, co z tym zrobić, gdzie mój hajs?

Pieniądze po sporze wracają na konto w przeciągu 1-14 dni roboczych. Często wracają z datą kiedy był zrobiony zakup, czyli zwrot masz z dniem 17.01.19 a płaciłeś za coś z dniem 20.12.18 i pod tą datą możesz mieć zwrot. Jeśli go nie ma, to należy kontaktować się z bankiem.